غلظت استون در هوای بازدم نشانگری برای سوخته شدن چربی در حین فعالیت فیزیکی

10 ژوئیه 2014- فیزیکدانان دانشگاه  Radboudدر هلند برای اولین بار نشان دادند که غلظت استون در هوای بازدمی یک نشانگر مناسب از وضعیت سوزانده شدن چربی در هنگام فعالیت فیزیکی است. مطالعه بروی افرادی که در پیاده روی بین المللی 4 روزه ی Nijmegen  در هلند شرکت داشتند تفاوت بین افراد سالم و افرادیکه از دیابت رنج می بردند را به تصویر کشید.

محقق ارشد این مطالعه Simona Cristescu می گوید: هنگامیکه ما ورزش می کنیم ابتدا بدن از قند موجود در غذا به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. در افراد سالم اگر قند کافی در دسترس نباشد، بدن انرژی مورد نیاز خود را با سوزاندن چربی ها تامین می کند. اما در افرادی که از دیابت رنج می برند، مقدار انسولین مورد نیاز (در دیابت نوع1) یا حساسیت به انسولین (در دیابت نوع2) تعیین کننده ی چگونگی تولید انرژی ، ذخیره و استفاده از آن است. در هنگام اکسیداسیون چربی محصولات تجزیه ی چربیها نظیر کتون ها می تواند در ادرار یا هوای بازدم (به عنوان مثال استون) ظاهر شود.

در شرایطی نظیر ورزش های طولانی مدت یا شدید، تولید بیش از حد این محصولات جانبی (کتونها) می تواند خون را اسیدی کرده و برای فرد مضر باشد. غلظت استون در هوازی بازدم یک فرد می تواند شاخص خوبی از میزان چربی سوزی بدن باشد.

بالن تنفسی

از پنجاه و یک فرد شرکت کننده در این پیاده روی 4 روزه خواسته شد قبل و بعد از پیاده روی در یک بالن یک لیتری هوای بازدم خود را بدمند. میزان غلظت استون در هوازی بازدم این افراد ظرف مدت 8 ساعت از جمع آوری نمونه از طریق طیف سنجی جرمی اندازه گیری گردید.

با این روش مقادیر کمی از مولکولهای یک گاز در میان هزاران بیلیون مولکول دیگر قابل شناسایی است. در افراد سالم و حتی افراد مبتلا به دیابت نوع1 مقدار استون در هوای بازدم با پیاده روی افزایش می یابد. برای افراد مبتلا به دیابت نوع2 که از داروهای ضد دیابت خوراکی استفاده می کنند بدن قادر به استفاده از مقدار قند بیشتری است. محققین نتایج خود را با آزمایش ادرار این افراد تایید کردند. آنها مشاهده نمودند که غلظتهای استون اندازه گیری شده در هوای بازدم این افراد دارای الگوهای قابل مقایسه ای هستند.

شرایط صحیح

به غیر از لحظاتی که اندازه گیری مقدار استون بازدم برای افراد شرکت کننده انجام می گردید، این افراد از هیچ مقررات ویژه ای در خوردن، نوشیدن، مقدار خواب یا فعالیت بدنی تبعیت نمی کردند تنها موردی که تحت نظارت محققین انجام شد مسافتی بود که در مدت 4 روز پیاده روی طی می کردند.

دکتر Cristescu  می گوید: در حقیقت آزمایشات در چنین شرایط طبیعی و کنترل نشده ای انجام گردید که سبب می شود یافته ها مستدل تر باشند، او می افزاید: هدف نهایی ما ابداع وسیله ای است که به افراد دیابتی و غیر دیابتی اجازه دهد مقدار استون موجود در هوای بازدمی خود را در زمان واقعی براحتی اندازه گیری کنند تا بتوانند در صورت افزایش مقدار استون بیش از حد مجاز، فعالیت ورزشی خود را متوقف نمایند.

این مطالعه یک پروژه مشترک بین فیزیکدانان و فیزیولوژیستهای دانشگاهرادبود و Radboudumcبود که بخشی از پروژه ی EFRO  است که بودجه ی آن توسط صندوق توسعه ی منطقه ای اروپا و استان Gelderland  تأمین شده بود.

منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/279387.php